» alkohol

Ett ämne som är hundra gånger känsligare än jag förr trodde.
Men jag låg och funderade på det igårkväll, rent allmänt.
Det känns som om det finns två sidor, nästan som två lag.
I min umgängeskrets finns det både folk som inte dricker, och de som gör det.
Redan innan jag började dricka ansåg jag att det är upp till var och en,
vill man dricka så gör man det, vill man inte så avstår man.
Så enkelt är det. Jag tycker fortfarande likadant nu som jag gjorde då.
Att man accepterar varandra, vilken "sida" man än står på.
Men det är inte riktigt så, inte från allas håll åtminstone.
Jag vet ju att jag själv tycker att man gör som man vill,
men jag har fått skit för att jag väljer att dricka.
Ja, alkohol kan vara farligt. För organen, och man kan bli beroende.
Det är farligt, absolut. Men av alla jag känner som dricker,
har det gått riktigt illa för en. Han blev magpumpad.
Men han fick inga bestående men. Några som jag vet,
eller känner lite halvt, har gått över till tyngre saker.
Men av alla dem jag umgås med, sköter alla sig.
Det blir drama ofta, tårar, tjafs.
Dock har ingen någonsin börjat slåss,
eller gjort något annat dumt. Aldrig har någon gjort något de verkligen ångrat.
Inte som jag vet om. Jag har också gjort dumma grejer,
men ingenting som lett till något dåligt senare.
De flesta minnena jag har med alkohol inblandade är roliga.
Jag har nog, se det som tragiskt om ni vill, aldrig så kul som när jag dricker.
I mina ögon är det roligt, ett sätt att släppa taget om verkligheten en stund.
Många som inte dricker undrar varför man gör det.
Personligen tror jag att det är jävligt individuellt.
De flesta gör det nog ändå för att bli glada, för att ha kul.
För att man kan släppa loss mer som onykter.
Det är också olika från person till person, utan tvekan,
jag vet att jag själv inte kan släppa loss på samma sätt utan alkohol.
Särskilt inte bland människor jag inte känner särskilt väl.
Alkohol är i mina ögon något som gör folk mer sällskapliga.
Det är väldigt socialt. Precis som att röka.
Nej, jag röker inte, och jag anser att även det är upp till var och en.
Ändå ser jag det som en väldigt social grej.
"Ahmen ska vi ta en cigg då?" och sen står man där och snackar skit.
Jag tror att man måste se lite lättare på det här med alkohol.
Självklart kan det finnas andra saker som ligger bakom till att man är negativ till det.
Människor man känner som har ett alkoholberoende till exempel.
Jag tror definitivt det är en orsak som skapar rädsla.
Däremot tror jag också att många bara har bestämt sig för att det är "fel".
Utan att ens ha provat så vet de bara att det gör folk dumma i huvudet.
Nej, jag pekar inte ut någon, och jag dömer ingen.
Precis som jag inte tycker att man ska döma de som valt att dricka alkohol.
De som väljer att inte göra det, jaha, so what?
Det påverkar ju inte mig, bara dem själva.
Och jag har aldrig ställt till med problem för någon som varit nykter när jag inte varit det.
Isåfall har jag i alla fall inte blivit informerad om detta.
Nåja, jag kände bara att jag verkligen ville få ut det här.
Pusshejochalltsåntdära.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback